جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازندگان فیلم «آبجی» امیدوارند با ساخت این فیلم یکی از مادرانه‌های خوب سینمای ایران را ساخته باشند و تاکید دارند که «آبجی» قرار نیست نق بزند!

به گزارش ایسنا‌، گروه سازنده فیلم «آبجی» همزمان با ضبط آخرین سکانس‌های فیلم‌شان توضیحاتی را درباره این فیلم که به گفته آنها یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است، ارائه کردند.

آنها هرچند ترجیح دادند داستان فیلم‌شان را به طور کامل لو ندهند‌، اما درباره دیگر جزئیات آن توضیحات کاملی دادند.

لوکشین اصلی فیلم خانه‌ای است در خیابان خردمند ، خانه‌ای که خانه شخصیت «طلا» با بازی گلاب آدینه است. این خانه پیش از این هم یکی از لوکیشن‌های فیلم «جدایی نادر از سیمین» بوده است.

و حالا در مقابل این خانه «آبجی» را می‌بینیم که تلاش می‌کند در یک روز زمستانی، میان سوز و سرمای برف، در خانه را بگشاید، اما چه تلاش بیهوده‌ای. این در گویی با او سر ستیز دارد و باز نمی‌شود که نمی‌شود. حتی وقتی مردانی برای کمک هم می‌آیند، باز هم باز نمی‌شود.

معصومه قاسمی‌پور که در این فیلم نقش «آبجی» را بازی می‌کند‌، دختر بیماری است که بیماری‌اش، نگرانی‌هایی را برای مادرش ایجاد کرده است.

بعد از ضبط این سکانس به داخل خانه می‌رویم و گفتگویی مفصل با تعدادی از سازندگان فیلم داریم.

  • مادرانه‌ای از نوعی دیگر

مرجان اشرفی‌زاده که پیش از این با ساخت فیلم‌های مستند، ویدئویی و کوتاه؛ سینما را تجربه کرده است‌، دو سال زمان صرف کرد تا اولین فیلمنامه بلندش را به پایان برساند.

او درباره داستان این فیلم گفت: فیلم ما یک ملودرام اجتماعی خانوادگی است و امیدواریم که یکی از مادرانه‌های خوب سینمای ایران را ساخته باشیم. شاید این فیلم را بتوان نوعی مکمل برای دیگر آثار از این دست برشمرد که نگاه تازه‌ای به مادرانه‌های سینمای ایران دارد.

اشرفی‌زاده ادامه داد: دوست داشتم اولین فیلم سینمایی‌ام در ادامه فیلم‌های ویدئویی‌ام باشد وحضور پرقدرتی در این عرصه داشته باشم. سوژه‌های مختلفی به ذهنم رسید و مثل همیشه موج‌هایی هم در سینما بود که گاه آدم را به سویی می‌کشاند اما نهایتا تصمیم گرفتم دغدغه و نگاه شخصی خودم را دنبال کنم.

  • می‌خواستم با یک نویسنده زن کار کنم

وی با بیان اینکه بسیار علاقه‌مند بوده در نگارش فیلمنامه با یک نویسنده زن همکاری کند، یادآور شد: دو سال پیش خانم ناهید طباطبایی را در جشنواره‌ای دیدم و خیلی زود با یکدیگر گفتگو کردیم. بعد از مدتی علی اصغری هم به ما اضافه شد و گروه سه نفره نویسندگان از فروردین سال 93 شروع به کار کردیم. فیلمنامه را پایان اردیبهشت ماه برای پروانه ساخت ارائه کردیم و مرداد ماه این پروانه صادر شد. اما آن سال سه بار تا مرحله پیش تولید رفتیم و ناکام شدیم و نتوانستیم فیلم را به جشنواره فجر برسانیم.

این کارگردان سینما افزود: پیش از این قرار بود مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حامی ما باشد اما نشد و در نهایت تولید فیلم به سال 94 موکول شد.هرچند برای شروع تولید مدت زیادی منتظر ماندیم اما خوشبختانه این پروژه آخرین بار زودتر از انتظار ما شروع شد.

اشرفی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا از پرداختن به چنین سوژه‌ای دچار هراس نشده است،‌ توضیح داد: از این سوژه نمی‌ترسیدم و مدت زمانی هم که بین نگارش فیلمنامه تا پروسه تولید طول کشید، فرصتی داد تا بیشتر با متن آمیخته شویم. اما به هر حال نتیجه را باید روی پرده سینما دید.

این کارگردان که بسیار کنجکاو است فیلمش را به طور کامل ببیند‌ و بسیار مشتاق دریافت نظر مخاطبان است، اضافه کرد: آرزو دارم بعد از دیدن این فیلم حال همه خوب باشد و این بار انرژی از سوی مخاطبان به ما برسد.

او برای ساخت این فیلم تصمیم گرفت با دوستانش که پیش از این با آنها تجربه‌های متعددی داشته است، همکاری کند.

وی درباره شیوه انتخاب بازیگرها توضیح داد: بعضی نقش‌ها را از ابتدا بر مبنای توانایی‌های بازیگر خاصی می‌نوشتیم به ویژه نقش «آبجی» که کاملا براساس ویژگی‌های خانم قاسمی‌پور نوشته شد. این نقش در طول 12 بار بازنویسی‌ فیلمنامه، مدام به ایشان نزدیک ونزدیک‌تر شد. همچنان که از ابتدا می‌دانستیم کاراکتر «طلا» را خانم گلاب آدینه و نقش «عالیه» را هم پانته‌آ پناهی‌ها بازی می‌کنند.

  • قرار نیست این فیلم نق بزند

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد حسین قاسمی که تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد‌، درباره این اثر گفت: «آبجی» فیلمی مادرانه و درباره دغدغه‌ها و نگرانی‌های یک مادر برای زندگی فرزندانش است. در این مسیر جامعه را هم به شکلی بررسی می‌کنیم. اما قرار نیست این فیلم نق بزند. بلکه بیشتر نشان می‌دهد چگونه یکسری مناسبات در جامعه ما در حال تغییر است.

او درباره احتمال نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی‌های مان فیلم را به جشنواره امسال ارایه می‌کنیم. مرجان اشرفی‌زاده جزو فیلم‌ اولی‌ها است و طبیعتا این اثر در بخش «نگاه نو» نمایش داده می‌شود.

  • «آبجی» چگونه حمایت می‌شود؟

این تهیه‌کننده در پاسخ به پرسشی درباره شیوه سرمایه‌گذاری این فیلم گفت: بنیاد سینمایی فارابی قول مشارکت یک سوم را داده است‌. قرارداد را بسته‌ایم و امیدواریم بودجه برسد. باقیمانده سرمایه‌گذاری را شخصا انجام داده‌ایم.

تهیه کننده فیلم «شیار 143» درباره حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلم «آبجی» گفت: پیش از این حمایت از فیلم‌های اول از مرکز گسترش به بنیاد فارابی منتقل شد و فیلم ما هم چنین شرایطی دارد. البته حمایت از این آثار به معنای مشارکت است و آنها در حقوق مادی و معنوی فیلم شریک می‌شوند.

قاسمی این شیوه حمایت را در مقایسه با گذشته عادلانه‌تر توصیف کرد و یادآور شد: همانطور که رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده است، این شیوه عادلانه‌تر است. اگر نگرانی‌هایی درباره بودجه فیلم‌ها داریم‌، باید بودجه فارابی را بیشتر کنیم.

این تهیه کننده تصریح کرد: بنیاد فارابی شورای برآوردی دارد که هزینه‌های تولید را بررسی می‌کند و این بنیاد براساس آن مشارکت می‌کند و در مالکیت مادی و معنوی فیلم سهیم می‌شود.

به اعتقاد قاسمی، شیوه مشارکت نسبت به حمایت بهتر است زیرا باعث می‌شود چرخه اقتصادی بنیاد فارابی قوی‌تر شود و این بنیاد بتواند در آینده در ساخت آثار دیگر هم مشارکت داشته باشد.

وی درباره همکاری‌اش با کارگردان‌های فیلم اولی خاطرنشان کرد: کار برای فیلم اولی‌ها سخت‌تر است چون شناخته شده نیستند اما دلیل نمی‌شود که مسئولیت‌های تهیه کننده را به تنهایی به دوش بکشند. بنابراین داشتن یک همراه به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده برای آنان خیلی لازم است.

قاسمی ادامه داد: خانم اشرفی‌زاده پیش از این فیلم‌های مستند و ویدئویی خوبی ساخته و آثارش به خوبی دیده شده‌اند و من هم بر اساس سابقه قبلی و فیلمنامه خوبش به ایشان اعتماد کردم و سعی کردیم برخوردمان خیلی فیلم اولی نباشد.

کد خبر 314438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha